Опис досвіду

Опис досвіду роботи вчителя біології  Заваллівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Чернеги Ірини Вікторівни

Результат пошуку зображень за запитом "школа гифки"«Нудні уроки тільки й можуть викликати ненависть до викладача й до того, що він викладає».
(Ж.Ж. Руссо).

Школа – це мій дім, моя святиня, а для багатьох колиска долі.
Викладаю  біологію та природознавство у Заваллівській  ЗОШ І-ІІІ ступенів.
В 2010 році закінчила Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова за спеціальністю вчитель біології, валеології, соціальний педагог.
Педагогічний стаж 5 років.
Кваліфікаційна категорія – спеціаліст ІІ категорії.
Вчитель – це професія неординарна. Кожна педагогічна ситуація унікальна, неповторна.
Учитись важко, а учить – ще важче.
Але не мусиш зупинятись ти.
Як дітям віддаси усе найкраще,
То й сам сягнеш нової висоти.
                                                                                         П. Сингаївський
Проблема, над якою працюю: «Активізація пізнавальних інтересів учнів на уроках біології».
Актуальність вивчення цієї проблеми зумовлена необхідністю зробити уроки більш цікавими, різноманітними за формою та методами проведення, важливим також є формування екологічної культури школярів.
Методи і форми роботи, які використовую, сприяють розвитку пізнавальних, творчих, інтелектуальних здібностей учнів, формують в учнів вміння самостійної дослідницької роботи, сприяють розвитку їх екологічного світогляду, підвищують рівень екологічної освіти.
У своїй роботі використовую принцип природовідповідності: від знань - до діяльності, від діяльності - до виховання. Значну увагу  приділяю формуванню експериментально-практичних умінь і навичок учнів під час проведення лабораторних та практичних занять, максимально враховую індивідуальні інтереси і здібності дітей, різний ступінь готовності до вивчення курсу біології, навчаю учнів спостерігати, пояснювати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати і застосовувати знання на практиці. Намагаюся зробити так, щоб кожен урок був по-своєму цікавим. З цією метою використовую: мультимедійні уроки з використанням авторських презентацій, відеосюжетів, електронного посібника, віртуальної лабораторії, електронних тест-контролів навчальних досягнень.
У ході використання активних  методів на уроках  створюю атмосферу відвертості й самостійності, що сприяє формуванню навчальної мотивації учнів.  Постійно використовую на уроках цікаві   факти та досліди, здійснюю міжпредметні зв’язки та звертаю увагу на актуальність застосування здобутих знань у житті.
Протягом кількох років своєї роботи я для себе знайшла певні шляхи  впровадження пізнавальної діяльності на уроках біології, які як найкраще на мою думку стимулюють пізнавальну діяльність учнів.
 Зокрема це традиційні та інноваційні, пасивні, активні та інтерактивні методи.

   Інтерактивні технології

Мета інтерактивного навчання – створювання комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.
Суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємонавчанні: вчитель – учень, учень – учень. При цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого спілкування учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати обґрунтовані рішення.


Найбільш уживаними на моїх уроках стали:

  •  «Мозковий штурм»
  •  «Мікрофон»
  •  «Займи позицію»
  • «Навчаючи вчуся»
  • «Ток – шоу»
  • «Рольова гра»

  Інформаційні технології

Головними перевагами інформаційних технологій полягають в тому, що вони дозволяють інформатизувати учбовий процес, більш відповідають вимогам сучасної школи в порівнянні з класно-урочною моделлю. Цілі такого навчання спираються на потенційні можливості комп'ютера як засобу пізнавально-дослідницької діяльності, забезпечують особистісно-орієнтований підхід до навчання, що сприяє розвитку індивідуальних здібностей учнів. Об'єднання в комп'ютері текстовою, графічною, аудіо-відеоінформації, анімації різко підвищує якість учбової інформації, що підноситься школярам, підвищує і успішність їх вчення. Тому сьогодні в традиційну схему "вчитель – учень – підручник" вводиться нова ланка – комп'ютер, а в шкільну свідомість – комп'ютерне вчення.
Комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, виведеної на екран. Структура уроку з використанням комп’ютера є багатоваріантною, однак він має не лише формувати знання, а й сприяти розвиткові учнів.


Методи інформаційних технологій на моїх уроках:


-         Складання комп'ютерних презентацій;
-         Демонстрація відеосюжетів;
-         Виконання практичних робіт;
-         Перевірка рівня  сформованості знань.




      Тренінгові технології

Тренінги стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів, тут саме учень є суб’єктом навчання. Створюються такі комфортні умови, за яких кожен учень відчуває свою успішність й інтелектуальну спроможність при відпрацюванні конкретного питання тематики занять. . Уроки - тренінги проходять енергійно, цікаво і продуктивно. Важливою умовою формування знань, умінь і навичок учнів є зацікавленість, продуманість, добре організоване дослідження, вивчення, повторення, закріплення та узагальнення навчального матеріалу.

Використовую такі методи:

  •          Аналіз історій та ситуацій;
  •         Дебати;
  •          Рольові ігри;
  •          Опитування думок;
  •          Робота в групах.

  Проектні технології

Мета проектних технологій, спрямована на здобуття учнями знань у тісному зв'язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних умінь і навичок завдяки системній організації проблемно-орієнтованого навчального пошуку.
У сучасній школі можна виділити чотири основні напрями ефективного використання проектної технології:
  • проект як метод навчання на уроці;
  • проектні технології дистанційного навчання;
  • для формування дослідницьких навичок школярів у позаурочній роботі;
  • як метод організації дослідницької діяльності вчителів.






       Здоров`язберігаючі технології


Результат пошуку зображень за запитом "здоровье гифки"    Впровадження здоров'язберігаючих технологій потребує від учителя, по-перше, не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів, індивідуальні мовні особливості кожного учня. На своїх уроках я завжди намагаюся планувати такі види роботи, які сприяють зниженню втоми у школярів. Здоров'язберігаючі технології передбачають :  зміну видів діяльності, чергування інтелектуальної , емоційної, рухової видів діяльності; групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності , вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій, нестандартних уроків, інтегрованих уроків.
 Зазвичай в  учнів дуже добре  розвинута інтуїтивна здатність чути емоційний стан учителя, а тому з перших хвилин уроку намагаюсь створити середовище доброзичливості, позитивного емоційного налаштування , адже  слід пам’ятати, що психологічний стан і психологічне здоров’я  учнів впливає і на їх фізичне здоров’я .

              Екологічна робота

Людина та природа - поняття взаємопов'язані та взаємозалежні, адже людство існуватиме доти, доки існуватиме природне середовище.

Метою такого виховання є усвідомлення учнями масштабів екологічної кризи, знання й розуміння причин і наслідків негативного впливу людства на природне середовище, формування нового типу мислення, вироблення нових ідей зі збереження довкілля, посильна практична діяльність, спрямована на виявлення нагальних проблем і покращення стану природного середовища.
Завдання екологічного виховання я вбачаю у наступному:
·        нагромадження, систематизація, використання екологічних знань,
·        виховання любові до природи, бажання берегти і примножувати її,
·        формування вмінь і навичок діяльності в природі.
Практична діяльність екологічної роботи в моїй школі:
- створення  агітбригади «Екодрайв»  які проводять  агітаційно-роз'яснювальну,  різноманітну діяльність із метою поліпшення екологічного стану навколишнього середовища;
- проведення годин спілкування з природою;
- написання віршів про красу рідного краю;
- проведення інтегрованих занять екологічного змісту («Подорож у зачарований ліс» тощо);
- святкування Всесвітнього Дня Землі (22 квітня);
- проведення рейдів з очищення русла річки Південний Буг, джерела;
- проведення уроків і бесід з екологічного виховання;
- вивчення правил поведінки на природі;
- проведення екологічних ігор, захистів рефератів і проектів покращення стану природного середовища;


Пов’язане зображення















Результат пошуку зображень за запитом "екологія гифки"










Отже, вдале використання  даних технологій  у поєднанні з традиційними методами навчання,  підвищує  інтерес учнів до вивчення біології, зростає їх активність, посилює також прагнення здобувати знання самостійно. На уроці створюється атмосфера співробітництва, розуміння і доброзичливості.


Висновок

Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.
Якщо дитину часто висміювати - вона стає замкнутою.
Якщо дитині постійно докоряти - вона починає жити з почуттям провини.
Якщо дитину підбадьорювати - вона починає вірити в себе.
Якщо дитину хвалити - вона вчиться бути вдячною.
Якщо дитину підтримувати - вона вчиться цінувати себе.



Результат пошуку зображень за запитом "дети  гифки"


Опрацьована і використана література

1.     Активні форми та методи навчання біології : навч. посіб. / уклад. К. М. Задорожний – Х. : Основа, 2008. – 123 с. – (Бібліотека журналу „Біологія” ; вип. 12(72)).
2. Басок Т. Г.Формування мотивації та активізація навчальної діяльності.// Географія. - 2006. - №24. - С.14-16
3. Берегова А. Інтерактивні технології навчання як один із засобів формування системи біологічних знань учнів / Анна Берегова // Біологія. Шкільний світ: газ. для вчителів біології. – 2008. – № 28. – С. 19-20 : ілюстр., табл.
4. Богданова О. К. Інноваційні підходи до викладання біології : навч. посіб. / О. К. Богданова. – Х. : Основа, 2003. – 128 с. – (Бібліотека журналу „Біологія” ; вип. 9).
5. Богданова О. К. Сучасні форми і методи викладання біології в школі : навч. посіб. / О. К. Богданова. – Х. : Основа, 2003. – 80 с. – (Бібліотека журналу „Біологія” ; вип. 1(1)).
6. Гаврилюк О. О. Формування екологічного мислення і свідомості учнів шляхом застосування інтерактивних форм і методів навчання / О. О. Гаврилюк // Біологія : наук.-метод. журн. – 2012. – № 7. – С. 7-11.
7.Інтерактивне навчання / авт.-уклад. О. Пометун, Л. Пироженко // Біологія. Хімія : газ. для вчителів біології. – 2004. – № 13. – Вкладка. Бібліотечка „Шкільного світу”. – С. 1-16.
8. Ярошенко О.Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. К.: Либідь, 1997. – 219 с.
.



1 коментар: